TILLBAKA
|Nya Zeeland

Nordön-Nya Zeeland

Auckland

Nya Zeelands största stad är Auckland och det är oftast dit man flyger om man kommer ifrån t ex Asien. När vi har landat i Auckland har vi tagit flygbussen från flygplatsen in till staden. Det har funkat fint även med en 1-åring i vagn och väskor. Att tänka på är att man inte får ta in mat i Nya Zeeland vilket dem kollar på flygplatsen. Barngröt, välling har varit ok för vår del men det kan nog vara bra att fråga innan man går igenom säkerhetskontrollen.

alt text

Det finns mycket att göra och se i Auckland och vi har gått runt rätt mycket för att se och få en känsla av livet där. Första gången vi kom till Auckland tog vi färjan ut till Devonport. Där kan man gå upp till Mount Victoria som är en gammal vulkan och där uppifrån har man en bra utsiktsplats. Promenaden dit tar ca 15-20 minuter. Devonport är mysigt och om man åker över dit bör man stanna för fika eller lunch också och njuta av omgivningarna.

Om man vill se ut över hela Auckland kan man åka upp i Sky Tower där har man verkligen utsikt över hela stan och öarna runt omkring. Översta våningen är 222 meter från marken och där finns ett café och två restauranger (en av dem roterar och svänger 360 grader varje timme) om man vill äta middag eller lunch där uppe.

Auckland Museum är verkligen ett museum i vår smak och är en bra aktivitet att göra med barn. Det finns massor av intressanta saker där om Nya Zeelands människor, natur, djur, vulkaner och jordbävningar.

Auckland har mycket gröna fina parker och områden där man kan ta det lugnt och låta barnen springa runt. Ett annat ställe som är värt ett besök är Mount Eden där man kan gå upp till Mount Edens topp vilket också är en gammal vulkan där har man utsikt över de grönskande kullarna runt omkring och man kan även äta lunch i byn där. Vi gick hela vägen ifrån city dit vilket kanske är lite långt och om man inte vill gå kan man ta bil, buss eller taxi.

alt text

När det gäller mat i Auckland har vi ätit väldigt god frukost flera gånger på Up Café på Albert Street. Dom har fantastiskt god Ägg Benedict med lax där!

Om man vill äta något enkelt och inte så dyrt kan man prova Little Turkish Café som hade mycket god och stora kebaber. Dom har även pizza och andra turkiska rätter. Restaurangen ligger ganska centralt på 217 Karangahape Road.

Vi har även varit på Food Alley där det finns flera olika restauranger att välja på. Maten var bra där och det ligger centralt på 9 Albert Street.

Andra ställen man kan gå till för lunch eller middag är hamnen där det är väldigt trevligt att sitta och äta på någon utav restaurangerna vid vattnet. Vulcan Lane är en liten, söt och trevlig gata mellan Queen Street och O’Connell Street som har mycket restauranger och pubar att välja på också.

alt text

När vi har åkt vidare från Auckland har vi gjort det med bil och husbil. Båda gångerna har vi kört via Matamata där Hobbiton finns. Är man ett fan av ”Sagan om ringen” filmerna är det ett ställe att spendera några timmar på. Naturen runt Matamata är fantastisk med gröna härliga ängar och kullar, får som går och betar, buskar och träd.

Rotorua

Rotoroua är en stad som är känd för sina heta källor och gejsrar. Staden ligger vid sjön Lake Rotorua där man kan se svarta svanar. I Kuirau Park finns heta källor och man kan besöka Rotorua Museum och/eller Polynesian Spa. En bit utanför Rotorua kan man gå runt i The Redwoods, en skog väldigt nära staden. När man är i Rotorua så är det spännande att göra ett besök på Whakarewarewa där man kan lära sig om Maori kulturen och se gejsrar, heta källor och pooler med varm lera.

alt text

En annan rolig sak att göra är att besöka en uppbyggd Maori by på kvällen. Det behöver man antagligen boka via någon tur. På den tur vi gjorde kom dem och hämtade upp oss med buss och körde oss till byn. Där får man se en Maori show och maten tillagas i den varma marken. Vi tillbringade en sådan kväll i Rainbow Springs naturpark och där fanns även redwood träd och ett Kiwi center så man kunde se kiwifåglar.

Om man är sugen på indisk mat i Rotorua har Indian Star Restaurant väldigt god Butter Chicken. Vi åt en riktigt bra frukost på Picnic Café, det var ett jättetrevligt ställe med en lite annorlunda frukostmeny.

Taupo och Turangi

När vi kom till Taupo besökte vi Huka falls och Craters of the Moon. Båda ställena är bra aktiviteter att göra med barn. Huka falls är inte så stora men det är mycket populärt att åka dit. Fallen är väldigt kraftfulla med isturkost vatten och naturen runt omkring är också värd att se. Jag tror att man även kan åka jet båt där om man gillar äventyr.

alt text

Craters of the Moon är geotermiskt med bubblande kratrar och ser ut som ett stort månlandskap. Där går det att gå runt på uppbyggda vägar och det fungerade bra med vagn också. Det finns några ställen med trappor men om det går att bära vagnen så funkar det fint. Det är väldigt spännande för barn och även för vuxna. Men eftersom det är ånga och bubblande kratrar bör man självklart tänka på säkerheten och stanna på vägarna och hålla extra koll på barnen ifall att dem går själva.

Taupo ligger vid Lake Taupo som är den största sjön på Nya Zeeland. Sjön är från början en krater på en gammal vulkan (Taupo vulkanen). Vi körde från Taupo till Turangi som ligger på södra sidan av sjön. Turen dit var fantastisk med vackra vyer längs sjön det är ännu vackrare om man har tur med soligt väder. Vi tyckte inte att det fanns så mycket att se i staden Turangi men campingen där var bra. Det finns en flod där som man kan vandra längs och ett forellcenter om man är intresserad av fiske.

Söder om Turangi ligger Tongariro National Park och i den parken finns tre vulkaniska berg (Ruapehu, Ngauruhoe och Tongariro). Om man vill kan man vandra i det här området. Ett utav bergen hade haft ett litet utbrott bara några dagar innan vi kom dit så vi vandrade inte här men vi åkte runt dem med husbilen. Nationalparken var väldigt intressant att köra runt och man kan se de tre bergen på flera olika ställen. Vi stannade och åt lunch i husbilen vid Makatote Viaduct och det var en härlig plats med en stor viadukt, en massa höga träd och en liten flod.

Napier

Campingen vi stannade två nätter på utanför Napier heter Napier Beach Kiwi Holiday Park & Motels. Den låg precis vid stranden och vi hade plats med havsutsikt med husbilen 🙂 Det var härligt och på strandpromenaden som låg där är det möjligt att se delfiner om man har tur. En av nätterna vi sov där var det riktigt blåsigt och vi trodde nästan att husbilen skulle blåsa iväg. Staden Napier är en Art Deco stad med mycket hus med färggranna fasader. I Napier kan man ta en promenad (eller bilen) upp på Bluff Hill Lookout och där uppifrån har ma utsikt över Hawkes Bay. Om man gillar vin finns det mycket vingårdar i Hawkes Bay där man kan åka runt och prova viner. Om man vill vandra, se fåglar och natur finns det ett fågelreservat för ”Gannet-fåglar” vid Cape Kidnappers som ligger cirka 40 minuter söder om Napier.

Wellington

Från Napier körde vi hela vägen ner till Wellington och det tog ganska många timmar. Det var lite för långt för vår 1-åring men vi kom fram och vägen dit var vacker med gröna kullar och boskapsdjur som betade här och var. Om man har en husbil och vill stå med den inne i Wellington är det nog en bra idé att boka plats i förväg. Det finns inte så mycket platser att välja på och det är populärt att stå på de campingplatser som finns där. Vi gillade verkligen Wellington! Det är en sådan trevlig stad! Om man tar en promenad längs vattnet finns parker för barn i olika åldrar, restauranger och det fantastiska Te Papa museet! Det är ett väldigt bra museum och det finns mycket för barn att göra där. Botaniska trädgården i Wellington var underbar och om man tar linbanan upp till den så får man även en magnifik utsikt över staden.

alt text

Första dagen när vi kom till Wellington hade filmen ”The Hobbit” biopremiär där. Vi hade turen att se både Peter Jackson som gjort filmen,Martin Freeman som spelar Bilbo och Elijah Wood som spelar Frodo. Det var roligt och det var festligheter överallt i staden pga det här eventet.

Cuba Street är en bohemisk gata som är registrerad som en historisk plats. Här kan man hitta affärer, restauranger, caféer och den coola ”hinkfontänen”. Om man gillar att handla är Old Bank Arcade ett trevligt ställe att gå och titta i. När vi var i Wellington tog vi även en tur till Kaitoke Regional Park som är platsen man spelade in scenerna för ”Rivendell” i ”Sagan om Ringen”. Där kan man gå på en liten vandring och/eller övernatta på campingen om man vill det.

Efter Wellington åkte vi till Nya Zeelands södra ö. Vi tog färjan från Wellington till Picton. Tråkigt nog var vädret inte det bästa på vår tur men om man har tur med vädret ska det här vara en väldigt vacker båtresa. Det är massor av gröna öar och det är möjligt att se både delfiner och valar!